Kära medlem,

Bättre sent än aldrig!

Så får jag tydligen börja alla mina brev! Problem med synen (grå starr) har gjort det svårt att fungera normalt men vi kan hoppas på att det blir bättre!

Så här kommer höstens program att se ut:

Föreningsmötet som var planerat till nu på onsdag (23:e september) flyttas till konferensresa den 22 oktober. Mer om denna här nedan.

Vi hade en hel del flitiga mänskor från Jollen och Kärnan som mycket framgångsrikt genomfört en Loppmarknad för ca en månad sedan. Överskottet skall användas till en buss resa. den 8 oktober och som går till Kullabygden. Det blir en heldagsresa.

IFS hjälper till och sponsrar denna vilket gör att våra medlemmar kan åka med. Det är i första hand de som var aktiva på Loppisen som skall resa men, som sagt det finns plats för övriga IFS:are också. För ytterligare information och anmälan kontakta:  Pia eller Monica på Kärnan eller Karin på Jollen. Det blir en trevlig resa - fint väder är beställt. Kostnad 50:-/person

Sedan blir det den 22 oktober dags för IFS konferensresa till Sassnitz (med vändande båt).

Vi börjar med en räkmacka med kaffe, te eller läsk och flyttar sedan till konferenslokalen på övre däck där vi börjar med föreningsmötet.

Därefter skall det konfereras och ämnet som vi vill diskutera är Stigmatisering/utanförskap - vad kan vi göra för att minska den - hur kan vi stärka oss själva? Vi försöker få med någon från Universitetet som forskat i ämnet, om det inte lyckas så får vi själv försöka hitta frågorna och lösningarna. Detta kommer att ta huvuddelen av resan ner till Sassnitz.

På vägen hem äter vi Östersjöbuffé och spelar spel av olika slag, bl a Bingo och diskuterar andra frågor som är aktuella.

Samling kl 12.00 (senast) den 22 oktober i foajen i Ångkvarnen. Båten går kl 12.45 med eller utan oss. Vi kommer tillbaka till Trelleborg omkring kl 21.30. Kostnad 50:- per person. Betalas till Lillan på Kärnan. Vi måste vara minst 30 perser för att få buffén serverad!

Teckningslista finns på Kärnan eller ring och anmäl er till mig, Tord på 0705-477490.

I november så har IFS i Skåne planerat en konferens i Eslöv då man skall ta sig an ärendet att exemplifiera hur att förbättra de psykiskt sjukas fysiska hälsa. Mer om detta senare - se även vår hemsida www.schizofreniforeningarna.se under fliken Trelleborg eller Lund.

Väl mött på våra olika aktiviteter - ring gärna om ni har några frågor, förslag eller önskemål!

Vänligen,

Styrelsen för IFS i Trelleborg