Tidigare konferenser och seminarier

Modern psykiatrisk vård för moderna människor. En utmaning för alla som arbetar med allvarligt psykiskt sjuka.

Förbättring av fysisk hälsa och levnadsförhållanden och en förbättring av de psykiatriska behandlingsinsatserna vid psykos och samsjuklighet.

Förbättringar av den psykiatriska vården för personer med allvarlig psykisk sjukdom, genom utveckling av den samhällsbaserade psykiatrin med ökad delaktighet för brukarna och de närstående.

Konferensen vänder sig till:
Psykiater i Skandinavien, personal inom psykiatri, socialtjänst, forskare, personer inom myndigheter, politiker och privatpersoner i de Skandinaviska länderna.

Lund 3-4 juni 2013

Lokal: Aulan Skånes Universitetssjukhus, Getingevägen 4  Lund

Program - Programmet laddas hem i form av en pdf-fil här.

Anmälan till konferensen sker på denna länk: Anmälningsformulär på Folkuniversitetets hemsida

Anmälan (Om ej tillgång till dator) med uppgift om namn, adress och tel nr skickas till:
Shizofreniföreningen i Skåne c/o Wilhelmsson, Prennegatan 6 D, 223 53 Lund.

Upplysningar om konferensen lämnas av Harald Wilhelmsson:

Konferensavgift: 1 200 kr inkl. förmiddagskaffe, luncher och eftermiddagskaffe.
Konferensmiddagen den 3 juni kl 19:00 med särskilt pris 450:-

För medlemmar i Schizofreniföreningarna i Skåne samt medlemmar
i RSMH-föreningar i Skåne är konferensavgiften 450 kr.

Bekräftelse skickas ut via e-post till anmälda deltagare i god tid före konferensen.
Sista anmälningsdag är den 15 maj 2013.
Anmälan är bindande, men vid förhinder kan annan person från arbetsstället
eller föreningen ta den anmälda deltagarens plats.
Om förhinder meddelas senare än en vecka före konferensen uttages 75% av konferensavgiften.
Om förhinder ej meddelats uttages full avgift.

Rättsläget för allvarligt psykiskt sjuka personer
med psykisk funktionsnedsättning.
Konferens tisdagen den 8 november 2011 i Lund.

Konferensen vänder sig till alla som kommer i kontakt med allvarligt psykiskt sjuka personer med funktionsnedsättning som anhöriga, medlemmar i Schizofreniförbundet, vårdpersonal inom psykiatri, primärvård, socialtjänst, försäkringskassa, arbetsförmedling, politiker inom Region Skåne och Skånes kommuner, chefer och tjänstemän inom Region Skåne kommunernas socialtjänst, primärvård, personliga ombud m. fl.

Vi har under denna vecka passerat otroliga 990 000 besök sedan starten av vår hemsida!!!!!!!

Hur skall vi fira att vi snart passerar 1 miljon visiter? Hör av Er med förslag!!

Tack alla som under året visat intresse.

Välkomna åter!

Bli gärna medlem i någon av våra föreningar!

H W

Erfarenheterna från de två förra veckoslutskurserna har varit mycket positiva så nu återkommer vi igen. På nytt har du/ni möjlighet att träffa andra som delar dina erfarenheter och som är beredda att lyssna och förstå vad det handlar om. Du får koppla av i skön miljö och Du får också ny information om psykisk sjukdom.

Schizofreniföreningen i Skåne i samarbete med Studieförbundet
Vuxenskolan, Skåneregionen och Sundsgårdens folkhögskola inbjuder till

Anhörigweekend för IFS-medlemmar

Nu är vi äntligen klara med dokumentation från vår konferens i april 2011.

Dokumentationen  innehåller fullständiga referat från föreläsningarna inklusive bilder och en sammanfattning av de förslag som framkom under konferensen. Referaten av föreläsningarna är mycket intressanta och förslagen till förändringar som framfördes leder långt om de genomförs.

Konferens var arrangerad av Schizofreniföreningen i Skåne i samarbete med Vuxenskolan Skåneregionen 110412:

"Situationen för för dem som drabbats av allvarlig psykisk sjukdom/funktionsnedsättning och deras anhöriga - Tiden fram mot 2020".

Inbjudan och program, pdf

Fortsatt debatt rörande levnadsförhållanden för dem som drabbats av schizofreni och liknande  psykoser.

Överdödlighet, fattigdom och hemlöshet ökar bland dem som drabbats av schizofreni och liknande psykoser och ett alltför stort ansvar har lags på de anhöriga.

Kompendium med underlag till konferens, pdf

Referat av förslag till förändringar framförda av föreläsare, moderatorer, konferensdeltagare vid konferensen.

Sammanställning av förslag till förändringar, pdf

Fler referat:

Minnesanteckningar från konferens kommer inom någon vecka att läggas på hemsidan.

Situationen för dem som drabbats av allvarlig psykisk sjukdom/ funktionsnedsättning och deras anhöriga.

- Tiden fram mot 2020.

Inbjudan vänder sig till ledande politiker inom Regering och Riksdag, SKL, kommunerna i Skåne och Region Skåne, ledande tjänstemän inom kommunernas socialtjänst och psykiatri, läkare och vårdpersonal inom psykiatrin, handläggare och vårdpersonal inom kommunerna, försäkringskassan och arbetsmarknadsorganen, fackliga ledare och representanter för brukare och anhöriga samt personliga ombud.

Vi hälsar även representanter för ovanstående från andra landsting välkomna!

Konferens tisdagen den 12 april 2011 i Lund.

Direktlänk till anmälningsformuläret

Kompendium med underlag till konferens      Inbjudan och program, pdf