Regeringens plan för riktade insatser inom området psykisk ohälsa (PRIO) är en långsiktig satsning för att stimulera kvalitetsförbättringar bl.a. i insatser för personer med omfattande och komplicerad psykiatrisk problematik.

Seminariet utgår från de mål Svenska regeringen satt för sin satsning. Är de rätt? Vad behöver kompletteras?

Vad behöver göras för att de ska bli verklighet? Hur ska vi arbeta gemensamt för att människor med allvarlig psykisk ohälsa ska få möjlighet till t.ex. fysisk och psykisk hälsa, inflytande, fungerande boende, arbete och sysselsättning?

Anders Printz leder den Nationella samordningsfunktionen på Socialdepartementet för insatser inom området psykisk ohälsa. Anders har arbetat ett antal år som skötare i psykiatrisk vård och varit jurist på Riksförbundet för Social och mental Hälsa (RSMH). Åren 2005-2006 var han sekreterare i Nationell psykiatrisamordning och har därefter varit avdelningschef på Socialstyrelsen. Sitt nuvarande uppdrag har han sedan 15 augusti 2012.

Kommentarer av:

Lena Flyckt, Psykiater och ordförande Svenska Psykiatriska Föreningen.

Harald Wilhelmsson, Ordförande Schizofreniföreningen i Skåne.

Anders Printz leder symposiet.

Presentationer i pdf-format: Anders Printz | Harald Wilhelmsson