Erbjudanden

Är Du osäker på om Du behandlas för rätt diagnos (Schizofreni eller annan psykos)?

Schizofreniföreningen i Skåne har tillsammans med de lokala föreningarna ansett att det är viktigt att på alla sätt försöka få tillstånd en säkrare diagnostik för schizofreni och andra psykoser. Nuvarande diagnostik bygger på bedömningar som Din psykiater gör men det rymmer ju alltid en subjektiv del vilket kan vara en orsak till att personer feldiagnostiseras. Det har även visat sig praktiskt svårt inom Psykiatrin i Skåne att få till stånd fungerande rutiner för en ”second opinion” d v s en remiss till annan psykiater, fristående från den enhet där Du behandlas, för undersökning av diagnostik och rekommendation om lämplig behandling.

Det finns för närvarande två huvudvägar:

1 "Förnyad bedömning" i enlighet med den nya patientlagen. Den nya patientlagen från 2015 ger dig nya rättigheter. Om Du önskar en "förnyad bedömning" av din diagnos eller din behandling kontakta föreningen jusrist. Se under Juridiskt stöd på denna hemsida.

Se närmare nedan.

Mot denna bakgrund har vi avtalat med SensoDetect i Lund om att tio personer får genomgå undersökningsmetoden SD-BERA (SensoDetect - Brainstem Evoked Response Audiometry) till ett reducerat pris, detta på föreningarnas bekostnad.