Från: http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/08/21/patientforening-kraver-granskning-av-skanes-psykiatri/

Psykiatri

Patientförening kräver granskning av Skånes psykiatri

Med en statlig kommission och en internationell expertpanel kan den skånska psykiatrin komma på rätt köl igen. Det hoppas Schizofreniföreningen i Skåne.

Publicerad: 2015-08-21 11:36
Jens Krey

Dagens Medicin har tidigare rapporterat om kritiken mot psykiatrin i Region Skåne och att Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, ser allvarligt på bristerna i verksamhetens systematiska patientsäkerhetsarbete.

I ett pressmeddelande ställer nu Schizofreniföreningen i Skåne krav på att det tillsätts en kommission för att granska levnads- och vårdsituationen för de psykiskt sjuka i Skåne. Kommission bör enligt föreningen ha representanter från Socialstyrelsen, Ivo och Myndigheten för vårdanalys.

Föreningen kräver också att det tillsätts en internationell panel med psykiater som ska få i uppdrag att granska den psykiatriska vården i regionen och lämna förslag på åtgärder. En liknande granskning skedde enligt föreningen av en internationell panel i början av 2000-talet.

”Vi har uppfattningen att dessa extraordinära åtgärder krävs för att på sikt återställa en human vård och befolkningens förtroende för vården av psykiskt sjuka inom Skåne. Dessa granskningar skulle även kunna utgöra underlag för en förändring av den psykiatriska vården i hela landet”, skriver föreningen.

------------------

• Johan
    Panelen borde inte bara bestå av läkare (psykiater). Jag hade gärna sett att exempelvis psykologer också fick möjlighet att vara med och granska vården. Det är alldeles för mycket fokus på läkare och medicin i vården av psykisk sjuka.