Verksamheten i Skåne

Schizofreniföreningen i Skåne, IFS Skåne, är distriksorganisation för de fyra lokalavdelningarna inom IFS som finns i Skåne.

Vill Du ha kontakt med oss så når Du oss här:

IFS Skåne
Skansvägen 5
226 49 Lund

IFS, Intresseföreningen för personer med schizofreni och liknande psykoser, är en handikappförening som organiserar personer med schizofreni och liknande psykoser, deras anhöriga samt övriga intresserade personer.

De fyra lokalavdelningarna i Skåne är NV Skåne, Malmö, Lundabygden/Österlen och Trelleborg. Du når deras hemsidor via menyerna överst på sidan.

Vår riksorganisation heter Schizofreniförbundet www.schizofreniforbundet.se

Symposium vid Medicinska Riksstämman 5 dec 2013.

Somatisk sjukdom vid psykiatrisk ohälsa

Patienter med psykiatriska diagnoser får i dag inte den somatiska vård de behöver. Som exempel kan nämnas att patienter med schizofreni i genomsnitt dör 25 år tidigare än befolkningen i allmänhet.

Lika vård för alla gäller inte den patientgrupp som drabbats av psykisk ohälsa. Den dominerande morbiditeten för psykiska patienter är ofta åtgärdbar dödlighet, det vill säga dödlighet i sjukdomar som i särskilt stor utsträckning går att påverka med behandling.

– Gamla fördomar om dessa patient-grupper lever fortfarande kvar. De stigmatiseras. Många utgår från att patienter med psykisk ohälsa redan har redan en doktor då de träffar psykiatriker. Men även om vi årligen tar blodprov och håller uppsikt över värdena, innebär det inte att vi behandlar somatiska sjuk-domar, säger Lena Flyckt, ordförande i Svenska Psykiatriska Föreningen.

Underkategorier

.

Genomförandet av Nationella psykiatrisamordnarens förslag till förändringar börjar redan nu både på nationell nivå och lokalt.

Vi har som ambition att försöka spegla genomförandet genom att ge kort information om aktuella frågor både på riksnivå och lokalt. Vi vågar inte lova att bli kompletta men vi skall göra så gott vi kan för att medlemmar och andra intresserade skall kunna följa genomförandet.

H.Wilhelmsson

Rapporter från Regeringens psykiatrisamordnare
Här visas en lista på dokument om styrelsen. Klicka på en av rubrikerna för att läsa! Under denna lista finns länkar till övriga kategorier om verksamheten på distriktsnivå.
Föreslå frågor för oss att driva under??????
Vad gör Schizofreniföreningen i Skåne och de olika lokala föreningarna under 2006.

Smakprover från videofilerna. Tills vidare startpunkter i de ursprungliga videofilerna, senare bara korta klipp.